الگوهای مختلفی در مدیریت جوامع دارای تنوع قومی وجود دارد. یکی از این الگوها پلورالیسم قومی است. بنابر اصول این الگو داشتههای فرهنگی کلیه اقوام اعم از هنجارها، ارزشها، سنتها و آدابورسوم بهرهای ...
بیشتر
الگوهای مختلفی در مدیریت جوامع دارای تنوع قومی وجود دارد. یکی از این الگوها پلورالیسم قومی است. بنابر اصول این الگو داشتههای فرهنگی کلیه اقوام اعم از هنجارها، ارزشها، سنتها و آدابورسوم بهرهای از حقانیت داشته؛ ازاینرو باید در راستای آزادی، حفظ و حتی ترویج آنها گام برداشت. ازآنجاکه بسترها و زمینههای فکری، اجتماعی و سیاسی در خلق بسیاری از نظریهها و الگوهای علمی در حوزه علوم انسانی دخیل بوده بومیسازی آنها نیازمند نقد و ارزیابی در بستر مبانی اندیشهای جوامع است. بر این اساس سؤال اصلی پژوهش اینگونه بیان میشود که این الگو با توجه به مبانی فکری نظام ج.ا.ا که بر پایه عقلانیت و اسلامیت استوار است چگونه ارزیابی میشود؟ نتایج بررسی صورت گرفته که با روش کیفی و محصول انتقادی و استفاده از دادههای برهانی و منابع اسلامی انجام پذیرفته چنین است که اصل «تنوع در جوامع» و ازجملهی آن «تنوع قومی» به لحاظ هستیشناختی موردپذیرش «ادله عقلی» و «آموزههای اسلامی» بوده و به غیر از مواردی خاص نسبت به بسیاری از سنتهای قومی رویکرد تقابلی ندارند؛ بنابراین مخالفتی با این سطحِ الگوی پلورالیسم قومی وجود ندارد؛ اما دیدگاه پلورالیستی زمینه ایجاد و تشدید تعصبهای قومی در جوامع را فراهم میسازد که این امر با مبانی مذکور در تقابل است. عدم ارزشگذاری فرهنگ اقوام، تسلسل باطل اصالت تکثر، تفاوت نفی برتریجویی قومی در پلورالیسم با اسلام و تفاوت جامعه آرمانی اسلامی با جامعه آرمانی پلورالیستی قومی از دیگر قضایای تخالفی این دیدگاه با ادله عقلی و آموزههای اسلامی است.
یکی از نظریات رایج، در میان اندیشمندان حوزهی جامعهشناسی و علوم سیاسی در خصوص هویت قومی و ملی، نظریه ازلیگرایان است. در مقابل این نظریه، آرای مخالفی وجود دارد که بهمنظور دستیابی به بینشی صحیح ...
بیشتر
یکی از نظریات رایج، در میان اندیشمندان حوزهی جامعهشناسی و علوم سیاسی در خصوص هویت قومی و ملی، نظریه ازلیگرایان است. در مقابل این نظریه، آرای مخالفی وجود دارد که بهمنظور دستیابی به بینشی صحیح بررسی این نظریه ضرورت مییابد. در این بین سؤالاتی مطرح میشود که اولاً ادعای ازلیگرایان چیست؟ ثانیاً در بستر عقل و وحی این مدعا پذیرفتنی است یا خیر؟ این نظریه با سه رویکرد طبیعتگرا، زیستشناختی و فرهنگ محور به تفکیک در سه گزاره توصیف میشود: الف) «هویت قومی پدیدهای قدیمی و جوهری است». ب) «هویت قومی پدیدهای قدیمی و زیستشناختی اجتماعی است». ج) «هویتهای قومی از دلبستگی به انگارههای فرهنگی شکل میگیرند که این دلبستگیها ازلی است». استناد به روش برهانی و نیز تحلیل محتوای آیات قرآن مدعای هر سه رویکرد را نقدپذیر نموده و این نتیجه حاصل میشود که هویت قومی امری ذاتی، ازلی، زیستشناختی، طبیعی و فطری نیست بلکه این هویت از دلبستگی به انگارههای فرهنگی شکلگرفته و تغییرپذیر است.